onsdag 25 mars 2009

Vårstädning i klädkammaren!


Jag har städat i klädkammaren!! Har rensat, slängt, sorterat och gett bort ALLT som inte används, är urvuxet eller som av andra anledningar inte nyttjas!
Det är SÅ fiiint i vår klädkammare nu, så man nästan inte vågar gå in där!
Ser nästan ut som i en klädbutik, allt hänger på galgar eller ligger prydligt ihopvikt i högar på hyllorna!
Det är helt enkelt FANTASTISKT... undrar bara HUR länge det varar...!?
Nu är det bara garderoberna kvar...ska bli det med, nu när jag ändå är i farten...
Men som med allt annat, så ger det ena det andra...

Jag kom på att jag behövde ett par...



...nya tofflor... så jag sydde ett par "Mimmi Pigg-tofflor" med rosett...
Fjolligt värre, men ganska söta ändå... fniss...

Vissa av mina klänningar sitter liksom inte kvar på galgen, dom bara glider av...



...så jag har sytt gammeldags galgfodral... och TÄNK...



...nu hänger klänningarna äntligen KVAR på galgen!
Så, det som användes förr i tiden, var nog ofta ganska praktiska saker ändå...och inte bara dekoration som vissa vill tro.

Det blev också en...



...skopåse för de allra finaste "gå-borts-skorna"!
(Som text på skopåsen och galgfodralen har jag återigen använt mig av "Livskraft-Emmas" fina ord:
"Med drömmar större än verkligheten..." på galg-fodralet i linnetyg,
"Jag ville plocka önskestenar i vattenbrynet och kyssa undan alla bekymmer" på det blå-randiga och
"Du hör mellan mina rader, vad jag inte säger... och ser i mig, det jag inte visste fanns..." på skopåsen.)
Och...



...små lavendelhjärtan av tygspillet som blev över!
Lavendel ska visst hjälpa mot mal, läste jag någonstans... så de får väl hänga i klädkammaren och sprida sin doft därinne och så får vi hoppas att inga otäcka malar får för sig att flytta in dit!

Det har även "födds" en ny liten Textil-Ängel under den senaste tiden.



Det är en beställning jag fick för ett tag sedan och ängeln skulle ges vidare som 40-års-present, så jag hoppas att den slutgiltiga mottagaren blev nöjd!

Det var allt från mig, den här gången!
Hej då, på ett tag, och ha det så bra allihopa!

9 kommentarer:

Gunnels blog sa...

Vilken energi du fått, måste vara vårsolen ! Så fina saker du sytt. Blev riktigt sugen på galgarna och tofflorna! Visste inte att man kunde sy det :-)

Gerda-Thyra sa...

Gunnel:
Ja, jag fick visst lite energi till sist... fniss... helt plötsligt så fick jag massor med saker gjorda, så kan det gå!
Galgfodralen är JÄTTEBRA, så sy dig du några sådana... kan ju bara tänka mig hur fantastiskt fina du skulle kunna göra!
Tofflor... klart man kan sy tofflor... men de håller inte så himla länge p.g.a tygsulan.
Men då syr man bara ett par nya... fniss...

Filifjonkan 1 sa...

Wiiiiii här är det GerdaThyra i full frihet. Gudars så fina saker du gjort nu igen. Fodralen till klänningarnas glädje att få vara kvar där de hängts. Texten på dem. Tofflorna ja alltihop så mycket härligt och så sist men inte minst stort GRATTIS till din klädkammare,, :) Detta är GerdaThyra för mig som du lagt ut Känner igen dig nu! kram

Filifjonkan 1 sa...

Morrn på dig i kylan. 9.8- var det hos mig kl 06.30 fy. Så bäst du har dina söta tofflor på fötterna idag. Meddelas att mina kanintofflor de gula med öron och nos är påsatta här idag. Kallt på köksgolvet är det.Men vi har med sol skönt är det i alla fall.Ha en skön torsdag och njut i din klädkammare så länge du har så där fint Hmm,,kanske skulle vi ta en fika i den du och jag skrattar

Monica Hansen sa...

Hej igen, g:a strumpstickan här, det var ett tag sedan..

Toppenfina galgfodral, det var en riktigt bra idé!

Hanneles paradis sa...

Fina tofflor, jag behöver också gå igenom garderoben..

Hanneles paradis sa...

Fina tofflor, jag behöver också gå igenom garderoben..

Miss Pidgin sa...

Du hör mellan mina rader, vad jag inte säger... och ser i mig, det jag inte visste fanns..." Vilket underbart citat. De där tofflorna ser så sköna ut ...hur gör du dom?

Filifjonkan 1 sa...

Morrn GerdaThyra inne och lånar dina Mimmi pigg tofflor.Glömt mina en trappa upp och är så lat så jag gitter inte hämta ner dem just nu. Fniss Passar på att pilla lite på dina härliga hjärtan och ängeln när jag ändå är här Hoppa din helg varit bra och att vi idag får se solen.kram