fredag 6 mars 2009

Textila collage



När jag har som mest att göra, så sätter jag gärna igång med massor av andra grejer... så jag får ÄNNU mer att göra!
Den här veckan som har varit full av uppbokade möten, "Diabetas-barnets krånglande blodsocker, läkarbesök, insulinpumpsinformation och stor skoluppgift om konsten i Asien, förberedande av intervju hos en driftig och inspirerande kvinna, måla ett ganska stort antal tavlor till ett projekt lite längre fram m.m....
...Ja, DÅ... började jag plötsligt att städa i mitt tygskåp... och upptäckte hur vansinnigt mycket små tygprovslappar jag har liggande...!
Jag kände genast hur min hjärna, helt automatiskt, gick igång... på fullständigt högvarv!
Jag var ju bara TVUNGEN att testa att sy några textilcollage på maskin... brukar ju ibland göra textila collage med citat, för hand med fritt broderi och spets och tyll bl.a ... ett fasligt kåpande som tar tid och är ganska pilligt... men jätteroligt!
Men "slarv-sy" enklare collage på maskin, det har jag aldrig gjort...förut!
Det var inte så enkelt som jag trodde... blir snett och vint... svårt att styra...



"Du hör mellan mina rader, vad jag inte säger...
och du ser i mig, vad jag inte visste fanns..."
Fick tillåtelse av EMMA på bloggen LIVSKRAFT att använda mig av hennes fina poesi och mjuka ord...
(Tack Emma! Jag är inte bra på att skriva vackert och känslofullt... det är Du mycket bättre på!)




"Så bjöd då månen åter
upp till dans på himlavalvet...
Bland gnistrande stjärnor
och nattsvart oändlighet
strålar vi ikapp denna magiska natt...
...månen och jag"


Den svart här ovanför är inte riktigt klar ännu... ska dekoreras med några pärlor eller knappar... och ev. ett band också.
De var kul att göra och jag kommer att göra fler! Ska bara köpa mig en zig-sag-sax först...
Vad man ska ha dem till...???
Man kan väl hänga dem på väggen som en "bonad"...
rama in dem... eller vad man nu vill...!?

3 kommentarer:

Gunnels blog sa...

De är jättefina! Helt i min smak :) Ha en trevlig helg!

Filifjonkan 1 sa...

Hej GerdaThyra,. Åh nu känner jag igen dig sen förut , så härligt att se den delen av dig igen Den passar dig å himlars bra minns ju sen längre tillbaks så mycket fint och kreativt du gjort. Här var det blandat och textraderna var ju så fina till ditt alster.Tråkigt att diabetesen bråkar enkelt sagt jobbigt bör barnet även för dig. Hoppas ni får ordning på det. Kram kära Gerdathyra

Gerda-Thyra sa...

Gunnel:
Förstår att det är i din smak...fniss..., lite för LITE arbetade bara...

Filifjonkan:
Kul att du känner igen mig...det gör jag med... om du bara visste vad jag längtar tillbaka till mig själv...! Att plugga konst är jättekul, men det är ju SÅ mycket som inte är JAG i det jag måste göra som skoluppgift!