söndag 22 februari 2009

Revlingar... vet ni vad det är?






Jag hade till alldeles nyss, inte den blekaste aning om vad det var för något!
Men NU vet jag... det är ett par handledsvärmare som fiskarna i Bohuslän hade som skydd mot fukt och kyla förr i tiden.
Jag undrar om det bara var i Bohuslän, eller om sådana även nyttjades i Ångermanland... min morfar var nämligen fiskare där under sin levnad...
Skulle vara kul att veta, tycker mig faktiskt ha sett något liknande i gömmorna hemma hos mormor under min barndom!
Revlingarna finns som "beskrivning" i nya nummret av Hemslöjden... egentligen behövs det ingen beskrivning, de är så himla lätta att tillverka!
Kunde ju förstås inte motstå att sticka ett par, fiskar-dotter-dotter som jag är... fniss...
Stickade i ett tunt, grönmelerat ullgarn, som jag hade liggande.
Jag la upp 25 m på stickor nr.3 och stickade mosstickning 1 a 1 r.
Stickade sedan i ca. 33 cm,
då jag därefter stickade 2 m tillsammans i varje sida, på varje varv tills alla maskorna var slut.
Sedan gjorde jag en virad snodd, ca. 50 cm lång och fäste i snibben.
Så virar man bara Revlingen runt handleden och lindar snodden runt, fäster snodden runt sig själv...
... klart!

Enkelt, eller hur!?
(klicka på bilden så ser ni Revlingarna bättre!)


2 kommentarer:

Tussegumman sa...

Hej min vän du har en ängel som du kan hamta på min blogg/Många kramar Tussegumman

Filifjonkan 1 sa...

Hej GerdaThyra. Ja det är ju föregångarna till dagens "pulsvärmare" misstänker man direkt men jag vet inget om detta faktiskt har inget med fiske i släkten. Det var ett härligt lokalt ord för dem med. Trevlig måndag