tisdag 1 april 2008

TISDAGSTEMA : LÅNG







Tisdagstemat är: LÅNG

Det är en LÅNG tid sedan det här fotot på min mormor togs!

Jag tycker det är så vackert, själva "inramningen" av kortet!

Kortet är taget 1903.

Min mormor hette Thyra Katarina, och var första barnet, av vad som så småningom skulle bli en barnaskara på 12 barn.

Min mormorsmor Alma, födde 15 barn, men 3 dog i späd ålder.

Jag tror att Alma och hennes man Johan, var lite inspirerade av Carl Larsson och Karin, för barnen fick ta plats och både synas och höras. De hade mycket leksaker och till och med en egen lekstuga, som står kvar än i dag på gården, en underbar gammal Västerbottenslänga...

Själv har jag i mina ägor en liten dockvagga och en helt fantastiskt fin gunghäst som mormor, mamma, jag och alla mina barn har gungat i som små...

Både vaggan och gunghästen har min mormorsfar Johan byggt i början av förra seklet!

Jag har även ett gammalt brödskåp ( med en mycket speciell och smågullig historia , som jag kanske berättar någon gång..) och ett jättefint skrivbord som jag faktiskt sitter vid nu...., som han också har gjort. Han var alltså möbelsnickare, med egen verkstad, som faktiskt också finns kvar i huset!

13 kommentarer:

KaosHouse sa...

Vilken underbar bild!
Själv valde jag mellan ett gammalt fotot och Gotland. Eftersom det drar i Gotlandstarmen så blev det den sistnämda! :)

Hoppas du får en fin dag!

Annika sa...

Vilken bra tolkning av lång, underbar bild.

LottaM sa...

Vilken fin ram, men även fotot är vackert ... Ha en bra dag

Gunnels blog sa...

Så vackert gammalt foto, och underbar historia!

Sarah sa...

Fin bild och fin tolkning ;O)

Ninni sa...

Mycket vackert foto och ramen är ju helt underbar! Roligt att läsa om dina förfäder.

Soffy sa...

Vilken fin historia du delar med dig! Så levande... Jag tycker så mycket om de saker jag har i min ägo som jag vet historien om! Inramningen av kortet på din mormor är jättefint, har aldrig sett sånt!

Filifjonkan 1 sa...

Hej GerdaThyra, å så gulligt ja det syns att det är länge sedan kortet togs har ett liknande på mammas farmor som också hette ett gammalt namn. Man vårdar de klenoderna ömt det är så roligt att det finns kvar och att någon levandes själ minns denna person eller kan berätta om dem
Stor kram på dig och Findus ,,

Hanneles paradis sa...

Trevligt det låter, själv har jag inga minnessaker.

Mia sa...

Kanonspännande tolkning av temat!! Och som vanligt, blir jag imponerad av din snygga och intressanta blogg!

Randi sa...

Vacker bild!
Mysig story!
Kram Randi

Monica/Moa sa...

Vad roligt att få ta del av din historia och få se det fina fotot och vilken underbart vacker ram.. tack..=)

Nina sa...

Underbar historia och bild på din mormor.
Barnaskarorna var stora på den tiden.
Jag fattar inte hur dom fick ihop tillvaron jag har fullt upp med bara två.;)