onsdag 26 mars 2008

TISDAGSTEMA : MINNE

Äntligen kom det efterlängtade Tisdagstemat, en dag för sent... men det gör inget... Bättre sent än aldrig, eller hur!?
TISDAGSTEMAT den här gången är: MINNE
Jaha ja... vad ska man då välja av alla minnen man har....?

Jo, jag väljer nog att visa några "Minnes-collage" som jag har gjort, vill samtidigt tipsa om att det är jätteroligt och ganska enkelt att göra sådana här collage och att det är väldigt uppskattade presenter. Så sätt igång och tillverka minnescollage... det är kul och blir oftast väldigt fint och personligt!

Det första är ett collage som jag gjorde för flera år sedan med min Mormor och Morfars bröllopskort. Det är handgjort papper, spets, bokmärken m.m.



Den andra är ett collage med mina svärföräldrars brudkort.
De gifte sig 1953, bara 2 veckor innan min man föddes....



Bakgrunden består av en utprintad bild av "Kyssen" som jag rev sönder i småbitar och klistrade på en gammal tapet.
Har därefter lackat och målat bakgrunden växelvis, flera gånger. Sedan dekorerat med bokmärken, gammal spets och diverse andra saker, bl.a ormbunksblad
och andra blad och Stig Dagermans underbara dikt "Jorden kan du inte göra om" som min svärmor tyckte mycket om.



"Jorden kan du inte göra om.
Stilla din häftiga själ!
Endast en sak kan du göra:
en annan människa väl.
Men detta är redan så mycket
att själva stjärnorna ler.
En hungrande människa mindre
betyder en broder mer."





Det tredje "minnet" är en etikett från en Bordsbrännvinsflaska som jag hittade i ladugården på min Mormorsmors gamla gård.
Jag har redan som barn sammanknippat den gården med texten till "Gotlänsk sommarnatt", fråga mig inte varför för gården ligger i Ångermanland... men det är något med "gångna släkters steg".....




Tavlan har jag gjort i blandteknik på duk med gamla spetsar och pressade blommor.


Det här var väl kanske lite "fusk" att visa dessa tavlor, eftersom de redan finns här på "Gerda-Thyras Galleri" under etiketten Tavlor... men jag tyckte ändå att de passade på Tisdagstemat den här gången...

9 kommentarer:

Filifjonkan 1 sa...

Godafton på dig. Å så fina bildcollage du har gjort av dina minnen. Trevligt att ha . och Stig Dagermans dikt den älskar jag med den är så på pricken.fusk säger du,,,vem skulle bestämma det då att det är fusk? Inte jag eller ingen alls snarare. Det är s roligt att se dem igen. man kan kika på dina saker jättemycket ju det är ju så hos Clara med.

emma sa...

Superfina kollage!

Gunnels blog sa...

Fina grejer tålatt tittas på många gånger! Min favorit är nummer tre!

Marlene sa...

Hej min VÄN.... hihi.
Den där lilla grejen som jag skulle skicka länken till mina minnen finns inte längre, så du får adressen dit här istället

http://blogg.marlenes.nu/2007/07/minnen-i-min-byrlda-ett-axplock.html

Och boken hette inte alls minnen utan Poesi, Men det ser du om du tittar dit, svart var den iaf med blommor

Nina sa...

Vilka inspirerande och vackra minnescollage du har gjort. Jag gillar skarp det med handgjort papper.
Hel härliga tips.

Filifjonkan 1 sa...

Godfredagmorgon, Hur har du det därbortöver Findus och du? Vad gör du just nu? Kanske har du en sovmorgon? Eller grejar med några nya alster. Solen lyser faktiskt idag i Gråland så man får fälla persiennerna. Men skönt är det att det är ljust, Skall väl ställa om tiden snart antar jag, Tänkte bara titta in och önska dig en bra helg och klappa lite på Findus den gossige,

Soffy sa...

Så fint, jag har också lite liknande tema!

Hanneles paradis sa...

läckra collage

Hanneles paradis sa...

läckra collage