tisdag 5 februari 2008

TISDAGSTEMA : CIRKEL




Tisdagstemat är: CIRKEL

Inom keramiken, är just cirkeln en ganska vanlig form som man ofta strävar efter...
Drejar man så är det kanske lite lättare att uppnå en perfekt cirkel... dvs OM man har lyckats centrera klösen perfekt på drejskivan...!
Själv drejar jag inte alls, jag bygger och skulpterar och ibland ringlar jag upp formen för att sedan fortsätta med mitt byggande och skulpterande.
Men cirkelformen strävar jag ju likfullt efter... perfekt blir den ju aldrig... men jag tycker inte det gör så mycket i just mina grejer, eftersom jag i princip aldrig gör bruksföremål, i alla fall inte på det sättet så det krävs "total perfektion"...(fniss... ett begrepp som jag knappt kan stava till ens en gång...fniss)


Har här gjort ett litet collage på några av mina "cirkelformade föremål" i keramik.

12 kommentarer:

Ingrid sa...

Det var många trevliga cirklar!! Jag har valt en lite annan tolkning och det är ju det som är kul med tisdagtemat, vi har många olika varianter på samma tema.

Sarah sa...

Kreativ tolkning av temat ;o)

åsa sa...

Vilka fina keramiksaker... jag har börjat kurs..men känner mig som en verklig nybörjare. en helt ny värld..=)/åsa

Randi sa...

Vilket vackert komponerat kollage!

Monica/Moa sa...

Vackra saker du gör.. och cirkelformen är vacker.. är väldigt förtjust i den och det märks hemma och i trädgården hos mig. Ha en skön tisdag.. Monica

Hanneles paradis sa...

cirkel känns vänligt, fina saker du gjort
(imorgon ska jag visa, vad min moster gör)

Marlene sa...

Hihi... ja du, det spelar tydligen ingen roll om vi tittar på varandras först eller inte, Tydligen tänker vi ganska lika ändå, Nu finns min keramik inne hos mej... fast inga runda fat iaf.

Cattis sa...

mycket tjusigt. Du är så duktig. Nej inte ska handgjort vara perfekt... då kan man ju lika bra köpa industriproducerat. Handgjort är bättre *s

Nina sa...

Underbart vackra cirklar.

Filifjonkan 1 sa...

Hej GerdaThyra,,tack för kommentarer hemma nu äntligen haft det urtrevligt.Nåväl...hoppas ni mår så bra som ni kan och hm cirklar sa du ja det är ju en grundform påstås det och det är väl sant,inte lätt att göra fina cirklar på egen hand tur det finns i grafikprogrammen m en som att dreja dem det fodras ett säkert öga och ett handlag av guds nåde Filifjonkan är mera pang tjong fort o lätt ska det gå...inget tålamod alls med pillergrejs. Hur och hur så är dina gejor fina

Designe sa...

Det var fina cirklar och jag gillar keramik och det är inte det lättaste att få till helt runda skålar när man drejar, har provat :) Ha det gott!

Filifjonkan 1 sa...

Hej på torsdagen det regnar här,,ovanligt hahaha,,hoppas det är sol hos dig i alla fall,,håller tummarna Findus vad gör du idag då månntro? Pysen tog fram sin boll till sist,,, Ja den här dagen skall jag gå o dricka kaffe hos grannfrun och se på hennes nya vårskor so hon shoppat sig,,,bra anledning till kaffestund men hon bakar väldigt goda
mördegsnmarängsnurror..mums...ha det bra idag med du,