fredag 22 februari 2008

Mammas fina regnrock a`la 50- talet...


... är ganska bra att ha nu när " regnet det bara öser ner"....




Mamma sydde den någongång under den första halvan av 50-talet, i ett grå/vitt smått pepita-rutigt plastat tyg. Rocken är i swaggermodell med raglanärm... och den är skitsnygg i verkligheten, men den var fruktansvärt svår att fota... det liksom bara blänker..
.



Här kan ni se hur mycket tyg det är baktill ...! Jag tycker raglanärm är så himla snyggt, skulle kanske försöka göra mig ett mönster efter den här regnrocken och sy en rock i vanligt tyg... har ett tunnare ulltyg liggande i tygskåpet!




Har även en ganska rolig hatt med tillhörande liten halsduk, som min mamma lät sy upp hos en modist, i mitten på 50-talet. Hatten är tänkt att användas när man har satt upp håret i tjusig svinrygg... de´ ni!




Några klänningsmönster från 50-talet har jag också liggandes i en låda... ingen ide´att jag använder dem... har tyvärr inte den getingmidja som dessa mönster är gjorda för....

10 kommentarer:

Strumpstickan sa...

Skyller allt på Dior...

Nina på Johangården sa...

Har aldrig haft getingmidja, inte ens i ungdomsåren... mer av pojkfigur. Var alltid så avundsjuk på getingmidjorna. Men nu är jag inte det längre.

Johanna sa...

Häftig regnkappa :)

Marlene sa...

Ja igår var det ju lönlöst med paraply iallafall... *fniss* den verkar hålla empt en hel del vind oxå

ewa-christine sa...

Tänk vilken glädje att "ärva" av gågna generationer. Det är en gåva som är betydelsefull. Mysigt att få se och spännande att tänka att det var "förra århundradet" och att vi idag är i ett annat århundrande eller hur??
Ha en skön helg
Ewa-Christine

Englagård sa...

Jaaa, vem har getingmidja längre? Inte jag i alla fall, tänk konvex så är det nog närmare:o) Jag minns att jag hade en prasslig regnkappa i pepitarutigt när jag var liten i början av 60-talet. Ack så länge sen

Hanneles paradis sa...

Fräcka saker din mor gjorde.

KaosHouse sa...

Hejsan!
Hittade precis hit till din sida, och upptäckte beskrivningen på kungakronan - jättebra med steg-för-steg! Gärna mer sånt om du har lust! =)
Nu ska jag läsa runt lite mer här hos dig!

Ha en bra dag!

linnea-maria sa...

Åh jisses vilka snygga mönster. Men du kolla storleken. De är ritade med getingmidja men modellerna brukar vara lite mer generösa än vad man tror. Jag har sytt mig ett antal 50's klänningar (som jag tyvärr har vuxit ur, hmpf) de sitter snyggt även med lite hull (men just nu är det alldeles för mycket av den varan) /linnea-maria

Tussegumman sa...

Så läcker regnkappa! Nu börjar ju de bli modernt med sådana igen! Ha det gott/Kram Tussegumman