torsdag 10 januari 2008

UNDERBAR HANTVERKSINSPIRATION

Böcker är bland det bästa jag vet! I alla de former, men mest av allt älskar jag foto- och bilderböcker... och berättelser om verkliga personer!
Handlar det sedan om hantverk... ja, då är ju min lycka fullständig!

Tipsar här, om några böcker som innehåller MASSOR med hantverksinspiration! Köp dem eller låna dem på biblioteket... och sätt er ner och bläddra och bara njut....



Första boken är Uuve Snidares stora bok: SVENSK SLÖJDKONST.
En underbar bok där vi får möta hantverkare och konstnärer som visar och berättar om vad de gör. Vi får även veta bakgrunden till hemslöjdens djupa rötter i Sverige och hur kärleken till det handgjorda har utvecklats till modern skaparlust.


KARIN LARSSON I NÄRBILD Allkonstnär och målarhustru av Lena Rydin och Nisse Peterson
är en jättefin bok med massor med bilder och berättelser och INSPIRATION!
Hon var ju så kollosalt duktig och nytänkande, när det gällde hem, heminredning och kläder.
Jag tror att vi har Karin Larsson att tacka för mycket...



En annan kvinna som vi nog också bör sända en tacksamhetens tanke till då och då, är ELLEN KEY, det var hon som släppte in ljuset i våra hem....
Boken "ETT HEM FÖR SJÄLEN Ellen key´s strand" av Ingela Bendt, är en riktigt njutbar pärla... trevlig och intressant att läsa och SÅ VACKRA BILDER så man bara baxtnar....

6 kommentarer:

Clara sa...

Jag bara håller med...helt underbara...alla dessa tre böckerna envisas jag med att släpa med mig från biblioteket både nu och då. Borde nog egentligen köpa dem:)
Den översta har jag hemma just nu....de sjuder av inspiration och ögonfröjd alla tre. Karin Larsson fick väl aldrig en riktig chans att komma fram med sitt hantverk...hon levde lite i skuggan av sin man får jag en känsla av...eller hon kanske ville ha det så, vem vet. Alla strävar ju inte efter kändisskap utan nöjer sig med glädjen över att få skapa....precis som du och jag Gerda Thyra...fast det är klart...du har ju varit och sníffat lite på kändisskapet...varit i TV och allt:)
Nu oppas jag att du har många nya och trevliga idéer och att du får tid att förverkliga dem....det är väl egentligen där vi har det stora bekymret...tiden som aldrig räcker till.
Nej nu måste jag stänga ner här och göra lite nytta...skulle bara suttit en liten stund...nu har det gått flera timmar här ...hjälp! jag som snart ska iväg till jobbet och jag måste fixa lite ätbart innan dess och tvätta en maskin ...och handla...ja, du ser...tiden rinner iväg....kraaaaaaaaaaaammm

Strumpstickan sa...

ETT HEM FÖR SJÄLEN är en av de bästa böckerna jag tittat i och läst när det handlar om livet och hemmet och Ellen Key är verkligen en skön inspiration:)

Filifjonkan 1 sa...

Filifjonkan gav sin svärdotter två tjocka härliga Carl och Karin Larssonböcker i julklapp samt n annan som är så inne nu har förstås glömt nu vad den heter men den hade tagit slut överallt först Ellen Key ja den damen du hon visste vad hon ville skickar en tanke till henne det är sant som du säger
Inredning är så härligt att se på former och färger,,ha en bra dag bland dina böcker GerdaThyra

Hanneles paradis sa...

Ellen Keys strand vill jag besöka nån gång, visst är det härligt med böcker.

Husmorsskolan sa...

Tack för fin bokinspiration! ETT HEM FÖR SJÄLEN är en helt underbar bok! Jag köpte den faktiskt efter att jag besökt Strand, vilket var en stor upplevelse. Så otroligt fint, och speciellt med läget - det ligger ju i en brant sluttning ner mot vattnet.

Rekommenderar ett besök där!

Hälsningar från Maja

Krisses hantverk sa...

Tack för tipsen!