fredag 25 januari 2008

Min svärfar var fotograf...



... i sin glans dagar. Han hade egen fotofirma med fotoatelje, var pressfotograf för lokaltidningen ( han har fotat både Lill-Babs, Lasse Berghagen och kungaparet... de ni! Fniss...) och deltog även i olika fotoutställningar.
När han dog för några år sedan, så ärvde vi hela hans "fotografiska liv"... Det fanns hur mycket kameror, objektiv, blixtaggregat, sladdar, mörkrumsattiraljer och ateljesaker som helst... för att inte tala om foton! Jösses...vi har fortfarande lådvis med osorterade foton... en vacker dag kanske vi kommer till botten även med dessa... men jag tvivlar!
Kameror och annan utrustning har vi sålt, gett bort som skyltmaterial till en fotoaffär här i stan, men naturligtvis även slängt.
Vissa har vi sparat, bl.a svärfars stoltheter: "Hasselbladaren och Leican", de hade vi inte hjärta att göra oss av med och de är lite kul att ha kvar.

Jag har roat mig med att fota av vissa av hans svart/vita förstoringar... det gör inte fotona rättvisa... men, men...

Originalet på denna svart/vita istapp är kristallklart... skarpt och fint!
Med det här fotot som förlaga, målade min svärmor en ganska stor oljemålning. Målningen skänkte vi sedan till kvinnan som spinner på fotot. Hon blev SÅ tacksam och glad!
Här kan man verkligen se VEM svärfar i sin ungdom inspirerades av... fniss...
ZORN ut i fingerspetsarna....
Ett gulligt foto på min man i spikartagen!
Han borde även i vuxen ålder hoppa upp på taken och spika lite mer än han gör... våra vindskivor i stugan skulle må väldigt bra av det!

Det är så himla kul med foton, speciellt gamla svart/vita foton med SÅ mycket känsla i... Jag undrar just om vi kommer att kunna känna samma sak i framtiden för dagens digitala foton...?

10 kommentarer:

Nina på Johangården sa...

Inget är som gamla foton... jag älskar dem för deras känsla. Hoppas man kan säga så om våra moderna digitala bilder någon gång i framtiden.

Marlene sa...

Se där... nu får du ju användning för det iaf. Kul att få se lite mer av vad som göms i dom där lådorna du har undanstoppade

Hanneles paradis sa...

Vilket arv!

Gunnels blog sa...

ja det är något visst med gamla svartvita foton! du måste ha en skatt om du ärvt din svärfars foton!!
Så roligt om jag kan ispirera dig!!! Jag brukar ju annars få inspiration härifrån!

Strumpstickan sa...

Fantastiskt!

Filifjonkan 1 sa...

Godmorgon,,oj så roligt och så härliga foton tänk att det gick att klara skarpa bilder med dessa kameror med,, Damen som spinner är ju fin med roligt för henne att få en sådan tavla,Ja du då har du inspiration i din låda med foton om den tryter någon gång Ha en trevlig helg

Zanna sa...

Vilken underbar skatt, det är så vackra bilder! En liten bit av historien vilar ju alltid kvar i såna gamla bilder, lyckliga du. Spännande med fröna, det kan ju vara utomjordingar :p Ha en fin lördagkväll, kram.

elaina sa...

Tack Rara G-T för att vi fått ta del av dessa ovärderliga bilder: vilket kulturarv!
Svartvitt ger mer tyngd åt motiven åsså håller det ju så mycket bättre än färgkort.
Nackdelen med färgen är att den förmodligen bleknat bort, liksom minnet av barna, när jag sitter i min gungstol på hemmet...
;0)

Sofie sa...

Vilka vackra bilder!

Om det finns en väska till Hasselblad skameran är det sannolikt min farfar eller pappa som gjort den. Så det så ;)

Sofie sa...

Om det är en plåtväska är det inte lika säkert att det är nån av dom, de är läderhantverkare, men jag har för mig att det gjordes lite i metall också.