måndag 7 januari 2008

Bröllopsbestyr....

...har jag tack och lov inga...men jag har haft!


Min BARBIE har genom åren gift sig otaliga gånger med sin KEN och varje gång har lillasyster SKIPPER varit brudtärna.

Jag hade turen att ha en mamma som var fantastiskt duktig på att sy... och hon sydde den underbaraste av brudklänningar till min Barbie... i riktigt brudklänningstyg - duschesse (om det nu stavas så...?) och vacker spets!
Min mamma sydde även sin egen brudklänning, när hon gifte sig i mitten av 50-talet.
En jättevacker och enkel spetshistoria, i den tidens högsta mode med jätteklockad kjol... Vackert!
 


Och hon var verkligen en otroligt vacker kvinna när hon var ung... precis så där vacker som kvinnor ofta var på 50-talet.

Klänningen blev omsydd i halsringningen till Valborgsmässoafton 1980, då jag använde den, på ett stort ståtligt Cocktailparty som vi var bjudna på.
Min brudklänning fick hon däremot inte sy... tyvärr, säger jag idag, när jag skådar eländet som jag på fullt allvar tyckte att jag var så fin i, då, i slutet av
80-talet!
Det ser ju ut som en OTYMPLIG SÄCK! 

80-talet måste ju, så här efteråt, ändå vara det årtionde som ABSOLUT innefattar världshistoriens fulaste mode....!?
Hur i herrans namn tänkte vi... vi som var med på den tiden?
Tänk OM jag ändå hade låtit mamma sy klänningen.... men till den stackars klänningens försvar, måste jag ändå nämna att den är snyggare på än den ser ut när den hänger på galgen.
Att jag överhuvud taget kom i dessa tankar, är dels att jag har städat, plockat och donat i allt jag äger och har... för att försöka få ordning... men vi har också firat 18-årig bröllopsdag nu i dagarna, jag och min man... Det är lång tid... vi har varit ihop i 28 år, förlovade i 27 år och alltså gifta i 18 år...de ni, det är baske mig inte illa!
Fyra barn har vi... och 3:e katten är vi inne på... JÖSSES....
Tänk vad tiden går...

8 kommentarer:

Filifjonkan 1 sa...

ohh godmorgon vaken av värk petar ner lite extra värkpiller kollar datan och hittar detta inlägg hos dig Först gratulerar till att ni hängt ihop så länge du och din man det var ju bra gjort och di brudklänning var väl fin det var ju naturligtvis högsta mode just då och som du säger så är en brudklänning alltid vacker på sin bärare,Någon säck ser då inte jag - Ett vackert minne med glitter och fina färger ser jag. Sen din Barbie och hennes Skipper och med sin Ken de känner man igen så enormt Syns att din mamma var duktig att sy sån fin brudklänning som Barbie har Vacker var hon med din mamma och sån enorm brudbukett säkert vacker i färgerna den med Ja du det var tider det där...lite nostalgisk blir man allt när man kikar på dessa saker. Nu skall jag försöka krypa i säng igen tror värkpillerna gjort sitt nu Godnatt med dig hopppas du sover så gott med din lille Findus katt nu!

Hanneles paradis sa...

Grattis! Den klänningen skulle ju passat mej, som gifte mej två veckor innan dottern föddes :)
Min mor var duktig på att sy allt, även dockkläder, men jag har aldrig haft Barbie och har aldrig lekt bröllop, ingick inte i mina drömmar... fast vi firar silverbröllop i år.

Pieces and dreams sa...

Din mor var riktigt duktig på att sy. Barbirklänningen är ju kanon o jag tror nog Barbie var mycket stolt som fick bära den och många bröllop måste det ha blivit som sagt.

Hoppas allt är bra i detta skitväder som är.

Marika på Odlingspyssel sa...

Visst är vintage-barbie underbart! jag har dyrköpta barbisar som står som prydnad i min bokhylla. Tycker kläderna och alla outfits är så vackra. Vad roligt också att din mamma har sin brudklänning kvar, jättevacker!

Jeanette sa...

Ja du, 80-talet var ingen hit. Jag gifte mig 1990 och min klänning var från Laura Ahley och SÅ vacker.....men inte vill min dotter se åt den ändå. Fast det lär ju dröja innan hon gifter sig så hon kanske ändrar sig. Maken och jag träffades när jag var 17, förlovade oss när jag var 25 och gifte oss när jag var 27. 2 barn och tre katter senare håller vi ihop fortfarande.... ja tiden går!

Tyckte dina julkort var underbara. Har du själv skrivit diktraderna? Får jag "sno" dem och använda i något jag tovar? Blev så inpirerad!

Kram
Jeanette

EVA AGNES sa...

Först måste jag bara säga att din mamma var mer än vacker på sitt brudfoto---FILMSTJÄRNEVACKER!!! är hon. Vackrare än Grace Kelly.
Som nummer två vill jag säga att den klänningen du gifte dig i är mycket vacker. Helt i min smak.
Den skulle jag varit stolt över.
Första gången 1965, hyrde jag min brudklänning som var kort.
Andra gången hade jag en roströd sammetsklänning med empiremidja och breda blommiga bårder. Den klänningen har blivit julstrumpor...
Själv tycker jag att världshistoriens fulaste mode var på sjuttiotalet och att det blivit modernt igen är för mig ofattbart..:-))
God fortsättning på dig också.
Kramar Eva Agnes

linnea-maria sa...

Hejsan och grattis på bröllopsdagen!! 80 talets mode var verkligen pösigt, men ändå skulle man absolut inte vara rund (under kläderna). Jag var ett barn då men sydde i kilar i jeansen och hade neonfärgade accesoarer och lyssnade på allt från hårdrock till Carola. Sen samlade jag på 50-talskläder och piffade håret sådär som din mamma, gud vilken tid det tog, man gick ju med rullar en hel dag, de måste haft någon slags super permanent i håret. Trevliga bilder/linnea-maria

Strumpstickan sa...

Så fina dockor!!!

Wienerbröd?