tisdag 27 november 2007

TISDAGSTEMA : Pynt





Tisdagstemat den här veckan är: PYNT

Jag är ganska kräsen, när det gäller "pynt"... motsägelsefullt kanske, när jag faktiskt har en förskräcklig massa saker...
Jag skapar ju en hel del själv i textil, keramik och i luffarslöjd... har ärvt olika saker från flera håll... går på loppis ibland... faller emellanåt för någon liten frestelse i butiker och på hantverksmarknader...
Men jag ÄR faktiskt kräsen!
Saker och ting måste "tala till mig" för att finna nåd... och då kan det i princip vara vad som helst, utan någon röd tråd alls...

Just den här keramikplattan, hittade jag på en julmarknad på Konstepedemin här i Göteborg, för några år sedan.
Det är gjord i raku och föreställer STALLET I BETLEHEM.
Den hänger på köksväggen året om... och jag bara älskar den!

12 kommentarer:

Jens sa...

Ok men den är nog finare att se i verkligheten

Pialotta sa...

Härligt foto:-)
Tjingelong o allt det där.. måste rusa ut till Elsa, cyklen min:-)

Erika sa...

Är som du väldigt kräsen av vad jag sätter upp i mitt hem. Det ska har stil och se bra ut där det står.

Förstår att du älskar din keramikplatta eftersom den föreställer "Stallet i Betlehem."

Det kanske fler skulle har på sin vägg året runt. Liten tankeställare även om den kanske är lite långsökt just nu i detta sammanhanget. Tror du förstår hur jag menar. Vi behöver tid för eftertanke t.o.f

Lizaloop sa...

Jag förstår att du gillar den! Verkligen annorlunda och speciell!

Mimo sa...

En dum fråga, men vad är raku för material?

Ingrid sa...

Vilken vacker keramik, verkligen ett fint kökspynt.

Gerda-Thyra sa...

RAKU är en gammal japansk bränningsmetod för keramik.
Keramiken bränns utomhus i en speciell rakuugn, med speciell rakuglasyr eller bara som den är med eventuellt olika oxider.
Att bränna Raku är jätteroligt och enormt spännande, det går fort och man tar ut föremålen med en lång tång när de fortfarande glöder och stoppar ner dem i t.ex. sågspån för redusering, därefter tvättar man dem ordentligt... Jätte-jätteroligt!

karin a sa...

Så läcker! Kul med julmarknad på Konstepedemin. Dit kanske man skulle försöka gå. Jag förstår precis vad du menar när det gäller att vara kräsen. :)

Sofie sa...

Tack för din kommentar!

Vad vacker! Förstår att den får hänga i köket :) Kramar, Sofie

Clara sa...

Jag med....den var fantastiskt vacker!!!!
Kraaaaammmm

TROLLTYGET sa...

Aha... du tog denna vägen för att kommentera. Musen får Findus. Du får allt nåt annat du så kan du sitta där och sukta när han har kul med plåtmusen *fniss*

En inredoholic sa...

Supervackert!

Jag älskar konst! Målar lite själv :)