fredag 24 augusti 2007

STEG- FÖR-STEG-BESKRIVNING I HUR MAN TILLVERKAR EN KUNGAKRONA I LUFFARSLÖJD.


OBS : Om ni tänker göra en kungakrona efter min beskrivning, så kan ni väl vara vänliga och skriva en liten kommentar här, så jag vet vilka ni är! Det känns så trist att dela med sig av en egen konstruktion om man inte vet till VEM... om ni förstår hur jag menar...!?
Har haft den här steg-för-steg-beskrivningen upplagd inne på bloggen förut, men valde att ta bort den för att folk bara tog beskrivningen utan att ge sig tillkänna... VILKET KÄNDES VÄLDIGT TRIST FÖR MIG!
Jag har märkt att en hel del av er, fortfarande söker på den här beskrivningen, så jag gör ett försök och lägger ut den igen... så... SNÄLLA, LÄMNA EN LITEN KOMMENTAR OM NI UPPSKATTAR OCH TÄNKER ANVÄNDA ER AV BESKRIVNINGEN!!!


Ja... då sätter vi väl igång då...!





Jösses, då ska jag alltså ge mig i kast med något som jag aldrig har gjort förut... nämligen försöka mig på att beskriva i olika steg, med ord och bild, hur man tillverkar en speciell sak...
Vi får väl se hur det här ska gå!
Jag hoppas att ni som vill försöka, kommer att lyckas med konststycket att veva ihop en Liten Kunga-Krona som dekoration till ert hem!
LYCKA TILL!









Jag brukar köpa Najtråd 1,5 mm i trepack och järntråd 0,7 mm i tvåpack på Claes Ohlson.








Förutom najtråden och järntråden behövs bara en liten rundtång och en liten avbitartång som redskap.









Börja med att klippa till 8 st "pinnar" av najtråden, ca. 43 cm långa och forma allihop till något som liknar ett M.










Klipp ytterligare 2 stycken "pinnar", också de av najtråden, ca 35 cm långa. Forma dem till ringar och fäst ihop ändarna i varandra, så ni har två slutna ringar.










Snurra därefter ett ögleband av najtråd och klipp av från spolen när öglebandet är totalt ca 35 cm långt.









Veva fast den första ringen med öglebandet med den tunnare järntråden.










Därefter vevas den andra ringen fast ovanpå, klipp av en ganska lång järntråd så den räcker hela vägen och trä runt ringen och genom öglorna, nästan som när man "kastar" runt en tygkant.









Bottenringen till kronan är nu klar!









Ta sedan två stycken av de M-formade 43 cm-pinnarna och fäst ordentligt med kryssfattning, runt den övre ringen i kronringen. Böj upp och inåt och neråt, de två spröt längst ner och fäst runt den nedre av ringarna i kronringen så det blir stadigt och stabilt.









Veva därefter järntråden runt, runt så tätt som möjligt, så de två 43-cm-pinnarna sitter stadigt ihop hela vägen ända till slutet.









Fäst M-pinnen i avslutet, på motsatt sida, i kronringen på samma sätt som i början.









Ta nu två nya pinnar och gör på samma sätt, 2 pinnar åt gången, med jämt mellanrum, och fortsätt pinne för pinne tills det till slut finns åtta bågar på kronan, när man har trykt ihop dem i mitten så det liksom blir ett M av alla pinnarna.










Nu är kungakronan klar, det fattas bara ett kors eller annan dekoration mitt uppe på nedåt-böjen på kronan. Korset tror jag ni kan lista ut själva hur ni ska göra. Man kan även vira pärlband runt hela eller delar av kronan om man vill. Och smycka med prismor...tänk bara på att om ni ska ha tända ljus inne i mitten, så använd prismor och pärlor av glas och inte plast, som smälter och kan börja brinna!

Den här beskrivningen gäller den mindre kronan. Vill ni göra den större, är det bara att ta längre pinnstorlekar, tänk då på att även göra kronringens öglor betydligt större!

LYCKA TILL!




45 kommentarer:

tingeling sa...

oj, vad fint!!

Marika sa...

hej,
men vad fina grejer du gor! Kronan maste jag forsoka mig pa och gora, kan ju inte vara sa svart att gora med en san ypperlig beskrivning. ;-)

Tittar in igen, for mer harlig inspiration!
//Marika

Lilian Jonsson sa...

Tjusigt
jag måste prova själv,håller på lite med luffarslöjd.Har undrat hur man gör kronan.Tack för att du delarmed dej. mvh frugretas pyssel

Maria sa...

Hej,
Jag vill tala om för dig att jag tänker göra din fina kunga-krona imorgon tillsammans med mina systrar och döttrar på vår pysselkväll, nu så här strax före jul. Den är ju så användbar hela året och är dessutom fantastiskt fin. Du inspirerar verkligen med din kreativitet.

Kommer med all säkerhet att titta in hos dig igen/Maria

Liz sa...

Jag har pysslat en del med luffarslöjd, som jag faktiskt har lärt mig via biblotekets böcker.
Det var ett par år sedan men i morgon ska jag bege mig ner i förrådet och hämta upp lite "trådar & Garn" igen. En krona eller två ska jag försöka få ihop.
Tack för lånet av din beskrivning.
Kram från Liz i Malmberget :)

3 x Myrkrans sa...

Hej! Satt och berättade för min syster om en liknande krona jag sett i blomsteraffären. Jag sa att en sån skulle passa perfekt i min dotters nya rum. Hon visade mig sedan denna sida och det är nästan precis en sån som jag ville ha! Idag ska jag bege mig till järnaffären för inhandling av lite ståltråd! Tänkte försöka mig på att ställa kronan ovanpå en hjärtan-på-trådblomma så att det liksom slingrar sig ur den. Det kommer bilder på min blogg när jag är klar! Tack för inspirationen! /Johanna och dotter Mila

Jenny sa...

Oj, vilken utförlig beskrivning.
Den m¨åste jag försöka mig på i höst!
Tusen Tack för beskrivningen!

/mvh jenny i Umeå

Ingela sa...

Så fin! Den kommer jag att ta mig an senare i veckan - återkommer med resultatet, håll tummarna!

Anna sa...

Halloj!! Du är guld värd som lägger ut beskrivningen och självklart ska du veta att det uppskattas. Jag ska försöka mig på en sån krona för den var bara så fin!! Jag hoppas på att kunna lägga ut den på min blogg så småningom...om den blir lika fin, vill säga!! Ha det bra!! // Anna

Anonym sa...

Hej!
Hittade till din sida via mönster-arkivet. Vilken jättefin kungakrona du delar med dig av. Jag blir jättesugen på att prova... Tack! Anki

Anonym sa...

Härligt att få så fin inspiration och en så ´redig´och enkel beskrivning av tillverkningen. Jag har precis gett mej in i luffarsvängen och tycker det verkar helkul även om det säkerligen fordras en hel del övning innan handlag och hjärnkontor är riktigt sammankopplad. Jag tackar för din beskrivning och det du inspirerar och tänker naturligtvis ge mej i kast med att prova modellen. Jättehäftigt!

ida sa...

Woow!! tänkte göra en fågelbur och skulle leta upp beskrivning på det. men så hittade jag denhär beskrivningen istället.. Ska definitivt prova dethär såfort jag har köpt tråd!! VACKERT

Anonym sa...

jättefint!!detta ska jag testa direkt:)

Anonym sa...

Hej där!
Fick idag ett infall med att börja med luffarslöjd! Googlade och hittade din sida :) Har just gjort kronan, dock ännu utan kors! ajaj mina händer! Inte vana med konstant virande ! Men den vart fin, dock inte lika fin som dina.. Men träning ger färdighet ! tack för en bra och fin beskrivning!

Anonym sa...

Underbart, jag ska åka till Biltema i morgon och försöka!!/

Helena

majsan sa...

Tackar för beskrivningen.Har gjort ett tappert försök i dagarna..=)
mvh
Majsan

lise77 sa...

Hej..
Precis vad jag letade efter. TACK för att du delar med dig. En perfekt utförlig förklaring...hoppas att jag klarar av det.

Anonym sa...

Hej, och tack för beskrivning på din vackra krona! Ska försöka göra en själv, att ha till barnverksamheten i vår församling...passar så fint med korset på "toppen". Nog lite svår för barnen, men jag kanske klarar en att ha ljus i till andakten! Tack, snälla!
/Britta

Lovisa sa...

Hej. Jag har aldrig kollat in på din blogg förut och aldrig provat på luffarslöjd, men jag sökte på det på google och så hittade jag hit. Hade tänkt att göra en kungakrona efter din beskrivning eftersom det är så otroligt snyggt men inte billigt i finare affärer. då kan man testa själv :) Lovisa

Sara sa...

Jättefin! Jag ska få gubben att försöka göra minst en krona..
God Jul!

Camilla sa...

Jättefin! Tack för att du delar med dig av beskrivningen :) Gjorde en krona med ditt "mönster" som bas och satte fast lite vita pärlor. Fint blev det :) Och tack vare google så hittade jag hit!

Dorro sa...

Väldigt väldigt fin! Skriver ner den på min pyssellista. Lovar att berätta när jag är klar med den någon gång framöver.

/dorro

eddy sa...

å vad fint! detta ska jag försöka mig på här hemma. har en massa najtråd kvar sedan jag satte ihop min julkrona förra julen=) kram å dig

Jessica sa...

Vilken fin och tydlig beskrivning! Den ska jag definitivt prova!

Husmorsskolan sa...

Hej!

Vilken tjusig krona! Och en väldigt bra beskrivning. Man blir verkligen sugen på att pyssla;)

Hälsningar fr Maja!

Ellis sa...

Tack för en bra beskrivning till en nybörjare som mig själv, jag ska testa detta och när jag är klar så lämnar jag en kommentar och länkar såklart till dig! =)
Kram Elenor

Anonym sa...

Hej!
Tack för beskrivningen. Jag är helt nybörjare men lyckades göra en kungakrona! Jag använde också sötvattenpärlor som dekoration. Den blev kanonfin!

Hälsningar Carina

Anonym sa...

Hej! Vet ej om jag någonsin kommer göra en kungakrona efter denna beskrivningen. Just nu surfar jag bara runt för att hitta pysselinspiration. Kronan är väldigt fin och arbetsbeskrivningen verkar vara lätt att följa.

MVH
Hubbson

Anonym sa...

Tack så jätte mycket för en toppen förklaring till en helt gröngöling på detta med luffarslöjd. Jag syr, gjuter och håller på med keramik. Så att testa detta är ett måste....

Bitte sa...

Måste bara berätta att jag såg din blogg den 17 maj och lade ett anonymt inlägg. Nu har även jag börjat med luffarslöjd. Efter min första lilla skål ville jag göra din krona. Men under skapandet ändrades den till en prinsesskrona. Men din instruktion var starten. Så¨TACK många gånger om!!

Anonym sa...

Jättefina kronor och bra beskrivet! Inget jag tänker ge mig på nu, dock..Kanske återkommer!

Anonym sa...

Tack så hjärtligt för din fina beskrivning. Jag återkommer ev lite längre fram för att få tips till en krona.

Ulrika Thunstedt sa...

Hej! Det är fint att du delar med dig av ditt kunnande. Jag vill jobba lite fritt med najtråd och är ute efter svart mjuk tråd. Din tråd ser svart ut.
Ulrika

sinneskatten sa...

Tack för en fin beskrivning på kungakronan. jag ska införskaffa tråd och försöka mig på den. jag förstår ditt dilemma , men nätet är ett ställe där man verkar tro att det är helt ok att stjäla hej vilt.
Jag lovar att när min krona är färdig så ska jag med glädje berätta att du står för beskrivningen.
Varma hälsningar Carina

Anonym sa...

Hej! Fin krona! Skriver ut beskrivningen till min svärmor som gillar att pyssla, men luffarslöjd är nytt! Jag blir själv nyfiken på att prova....! mvh Caroline

Borgmästaren sa...

Roligt att hitta en beskrivning av kronan! Tacksam för att du låtit den ligga ute. Ska prova.. får se när det blir av. Lovar att länka till dig när klar. Skriver också en kommentar i din blogg. Köper materialet i veckan, men oklart när den blir gjord.

Tångsnällans blogg sa...

Om du visste så glad jag blev när jag såg din beskrivning av kronan! Har så länge velat ha en sådan på min lilla koloni! ska verkligen försöka mej på att göra en sådan lite längre fram i vår. Så snälla låt beskrivningen ligga kvar en stund till! Trevlig kväll!

Anonym sa...

Hej och tack för beskrivningen på de fina kronorna! Jag e sugen att prova lite luffarslöjd och hade lite funderingar hur man gör och jag var helt klart inne på rätt spår i mina funderingar. Nu e det bara till att sätta igång! Tack och må gott Christina i Dalskog.

SusanM sa...

Hej
Tack för att du delar med dig en sådan bra beskrivning. Jag har gjort ett par egna enkla kronor som jag bara snurrar ihop efter eget huvud. Hittade din jättefina för ett tag sedan och har nu börjat göra en sådan. Lätt att följa beskrivningen och den ser ut att bli fin.
hjärtligt tack
Susan i Malmö

Lärkan sa...

Hej! Som alla andra så tycker jag verkligen att du gör SÅ vackra saker! Själv har jag aldrig gjort något med denna teknik, men hoppas att det är okej om jag lägger in en länk i ett blogginlägg till denna sida.. Får se om jag någon gång vågar prova på... Tack för en jätte fin beskrivning!

Marielle sa...

Hej.
Jag gick en kurs i luffarslöjd i Lördags å tycker att det är jätteroligt att hålla på med. tänkte jag skulle försöka mig på att göra en krona å din beskrivning är ju perfekt. som nybörjare försöker jag hitta olika beskrivningar på nätet för att testa mig fram, innan jag bestämmer mig för att eventuellt köpa en bok. så tack för din beskrivning.... nu är det bara upp till bevis för min del!

Anonym sa...

Norrland 2 juli.
Jag har nu skrivit av din mycket tydliga beskrivning. Kommer att göra ett försök i morgon.
Ska bli väldigt spännande att se hur min blir.
Jag tycker om din krona och även ängeln med sina hjälparmar.
Det blir till personligt bruk ,den fina kronan. Änglar skall man ju dela med sig av till sina vänner och kanske ;-) ovänner.
Ha en trevlig sommar.
Hälsningar

Anonym sa...

Jag tycker det är roligt med beskrivningar så man kan pröva lite olika när andan faller på Tack till dig och alla andra som lägger ut.

anita sa...

Kronan på verket en långtråkig dag.
Jag arbetar i en pysselverkstad på en av våra anstalter i Sverige. Nu ska mina gossar få göra kungakronor istället för dumheter

Susanne sa...

Vilken underbar krona du har gjort. Tack för beskrivningen!