söndag 15 april 2007

Lite om min luffarslöjd























Det är väldigt roligt att kunna det här gamla hantverket. Bortsett från en introduktionskväll, så är jag helt självlärd i trådkonstens magiska värld. Det är så fantastiskt, att det kan bli något av en stunds vevande, med detta billiga och enkla material som faktiskt järntråd på en liten spole är.Man kan göra så mycket olika saker i luffarslöjd, allt från svåra komplicerade saker, där man får ta sig en riktig tankeställare om hur man ska få till konstruktionen, till väldigt enkla små-ting, som man vevar ihop på nolltid och som ändå blir något som man kan använda. Tänk bara på vispen... Den vanliga hederliga vispen är faktiskt luffarslöjd! Eller en provsticka för potatis eller sockerkaka, som på bilden här ovanför...

2 kommentarer:

Jeanette sa...

Oj vilken rolig och inspirerande blogg.Jag gillar allt som kan ge kreativ inspiration. Jag jobbar mycket i ull ffa genom att tova men gillar även att "sno ihop" saker i ståltråd och hönsnät. Luffarslöjd skulle jag väldigt gärna vilja prova. Men min absolut största passion är att fotografera. Stort som smått. Besök gärna min blogg...

Ditt galleri kommer jag att återkomma till!

Hälsar
Jeanette

Bengt sa...

Har tittt in i din blogg och nu här.
Med denna bild frågar jag då:
Om jag nu snyltar i sockerburken och slickar lite på smöret, kan man då säga att man har rent mjöl i påsen?